ChatGPT Evlilik Terapisti Olabilir mi ?

Yapay Zekada (AI) çığır açan ChatGPT (“Chatbot Generative Pre-trained Transformer”) Kasım 2022’de halkın kullanımına sunulduğunda, sosyal medya baş döndürücü yetenekleriyle göz kamaştırdı. Birkaç gün içinde bir milyondan fazla kullanıcının ilgisini çekti. ChatGPT’nin saygın kaynaklardan insanların iş, eğitim, tıp ve hatta psikolojik sağlık terapisi için araştırmalar yoluyla bilgilerini genişletmelerine zemin hazırlıyor.

ChatGPT ilişkinizi güçlendirmeye nasıl yardımcı olabilir ?

Evlilikte, ChatGPT de çiftleri ilişkilerine nasıl özen gösterecekleri konusunda çok yararlı olabilir. Siz ve eşiniz, kişisel gelişim kitaplarını veya kaynaklarını incelemek yerine, kişiselleştirilmiş, kanıta dayalı öneriler için ChatGPT’yi kullanabilirsiniz. Evliliğinizdeki tüm sorunları telefonunuza indirdiğiniz veya bilgisayarınızdan ChatGPT yazarak bir evlilik terapisti veya bir psikolog olarak kullanabilir ve cevaplar alabilirsiniz.

Örneğin bir çift, belirli bir konuda iletişimi iyileştirme konusunda araştırılmış tavsiyeler için ChatGPT‘yi kullanabilir ve birkaç dakika içinde sonuç alabilir. Bu tavsiye, özellikle hızlı destek arıyorsanız kullanışlı olabilir. Siz ve eşiniz ilişkinize fayda sağlamak için bilginizi okumaya, öğrenmeye ve uygulamaya motive olursanız, o zaman yapay zeka faydalı olabilir.

ChatGPT’nin bir diğer yararı da teorik olarak ilişkilerdeki zorlukları tarafsız olarak yorum sağlamasıdır. Terapistler tarafsız bir bakış açısı kullanmak üzere eğitilmiş olsalar da,kişisel değerlerden kaynaklanan önyargıları tamamen ortadan kaldırmaları mümkün değildir. 

ChatGPT’nin bir çiftin duygusal deneyimi hakkında ortak anlayışa dayalı genel bilgi ve tavsiye sağlama yeteneği vardır. Örneğin çiftler, her bir partner için duygusal tepki kalıplarına ve altta yatan duygusal güvensizliklere ışık tutan ChatGPT’den bağlanma stilleri hakkında daha fazla bilgi edinilebilir. Bu tür bilgiler bir çiftin duygusal zekasını büyük ölçüde geliştirebilir ve onlara ilişki ihtiyaçları hakkında bilgi verebilir.  Duygusal zeka kişinin kendi duygularını ve başkalarının duygularını tanıma, anlama ve yönetme kapasitesini ifade eder, çatışma çözümünde önemli bir beceri ve çift terapisinin bir bileşenidir. ChatGPT, duygusal etkileşim kalıplarını belirlemede yardımcı olabilir, ancak muhtemelen duygusal deneyimin nüansını veya karmaşıklığını yakalayamayacaktır.

ChatGPT’nin terapötik kör noktalarının farkında olun

Pek çok faydası mevcut olsa da, ilişki tavsiyelerine yapay zekaya aşırı güvenmenin tuzakları var. Örneğin, ChatGPT’nin duygusal zeka  yeteneğine rağmen , bir insanın duygusal deneyimleri algılama ve organize etme yeteneğinin yerini tam olarak alamaz. İnsanlar kendi içlerinde, kişisel deneyim geçmişi dahil olmak üzere birçok kritik araca sahiptir. Tüm bu araçlar, duygusal zekamıza ve başkalarıyla duygusal olarak rezonansa girme ve bağlantı kurma yeteneğimize etki eder. İnsanlar aynı zamanda yapay zekanın yapamayacağı bir şekilde ortak düzenlemeye ve rahatlamaya da yardımcı olabilir. Yapay zeka, partnerinizin kendini düzenlemesine veya rahat hissetmesine nasıl yardımcı olabileceği konusunda önerilerde bulunabilir , ancak bu deneyimi kolaylaştıramaz.

Tüm zekasına rağmen ChatGPT’nin bilgi kapsamının hala sınırlı olduğunu ve insanların yaşanmış deneyimler yoluyla bildiklerinin tamamını bilemeyeceğine dikkat etmek önemlidir . Ayrıca belirli bir alandaki en son gelişmeler hakkında güncel olmayabilir. Önyargılı olabilecek bilgi kaynaklarına dayandığından bazı önyargılar gösterebilir.

Diğer bir dezavantajı ise belirsizlik ve muğlaklık yanlış veya ilgisi olmayan yanıtlara yol açabileceğiden kullanıcıların belirli bir şekilde soru sorması veya yönlendirmeler yapması gerekmesidir . Yanlış veya faydasız bilgiler, ilişkideki çatışmaları çözerken daha da fazla kafa karışıklığı ve hayal kırıklığı yaratabilir. Siz ve partneriniz, karmaşık ve bunaltıcı bir ilişki sıkıntısı veya çatışma yaşıyorsanız, ChatGPT bir çözüm bulmada yeterince yardımcı olmayabilir.

ChatGPT yararlı bir araçtır ancak terapinin yerini almaz

ChatGPT gibi yapay zeka araçları size ve ilişkinize yalnızca belirli bir dereceye kadar yardımcı olabilir. Kendi kendine yardım okuma ve öğrenme, sorunların çözümüne ilişkin ipuçları sağlamada son derece yararlı olabilir. Yine de uçaktan düşerken paraşüt kullanım kılavuzunu okumaya çalışmak gibi bir his de olabilir. Başka bir deyişle, siz ve partneriniz güçlü bir duygusal acı veya tepki yaşıyorsanız, ChatGPT’den edindiğiniz tavsiyeleri, tavsiye sağlam olsa bile, etkili bir şekilde uygulamak zor olabilir.

İlişki sorunlarınız düzelmiyorsa profesyonel destek almanın zamanı gelmiş olabilir . Terapi, yüksek kaygı, utanç veya güvensizlik gibi duygusal sıkıntı içeren karmaşık sorunlara fayda sağlayabilir. Bir evlilik terapist sizin ve eşinizin benzersiz deneyimlerinizi anlamlandırmanıza yardımcı olabilir ve terapötik hedeflerinize ulaşmanız için size rehberlik edebilir; bu, yapay zekanın sağlayamayacağı bir destektir.

Bir terapistten ne zaman yardım almanız gerekir ?

ChatGPT gibi yapay zeka araçları, terapinin yerine geçmekten ziyade tamamlayıcı olarak en iyi şekilde kullanılabilir. Daha iyi iletişim için tavsiyeler veya bir anlaşmazlığı onarmaya yönelik adımlar gibi ilgili kavramlar hakkında daha fazla bilgi edinmek, hazırlanmanıza ve seansta aldığınız duygusal desteği artırmanıza yardımcı olabilir.

 

Son olarak ChatGPT ile örnek bir ilişki problemi ve verdiği cevabı okuyalım…

 

Soru: Ben on yıllık evliyim. İki tane çocuğum var. Kendimi tamamen ev işlerine adadım. Çocukların okuluyla uğraşmaktan ev işleri yapmaktan yemek yapmaktan kendime ait sosyal hiçbir aktivite yok. Eşim işten dönüşte doğru dürüst sohbet edip konuşmuyoruz bile. Her şey artık o kadar sıkıcı geldi ki eşimin beni sevmediğini düşünüyorum. Bu monotonluktan nasıl kurtulabilirim. Hayat çok sıkıcı gelmeye başladı. Artık kaçıp buralardan gitmek istiyorum. Bana ne önerirsin boşanmayı bile göze aldım.

ChatGPT: Bu zor durumu anlıyorum. İlk olarak, duygusal sağlığınızı önemseyerek başlamak önemlidir. Eşinizle duygusal bir bağ kurabilmek ve monotonluktan kurtulabilmek için iletişim kanallarını açmak önemlidir. Birlikte geçirilecek zamanı planlamak, ortak aktiviteler bulmak ve hislerinizi paylaşmak bu süreçte yardımcı olabilir. Ayrıca, kendi bireysel ihtiyaçlarınıza odaklanmalısınız. Sosyal aktiviteler, hobiler veya kişisel gelişimle ilgili uğraşlar edinmek, size enerji verebilir ve kişisel tatmin sağlayabilir. Bu, sadece aile hayatınızı değil, aynı zamanda kendi bireysel mutluluğunuzu artırabilir. Eğer bu çabalar sonuç vermezse, profesyonel bir yardım almak düşünülebilir. Bir terapistle konuşmak, duygusal sorunlarınıza daha derinlemesine inmenize ve çözüm yolları bulmanıza yardımcı olabilir. Boşanma düşüncesi ağır bir adım olduğu için, bu konuda karar vermeden önce duygusal ve mantıklı bir değerlendirme yapmak önemlidir. Bir uzmana başvurmak ve eşinizle açık bir iletişim kurmak, sorunları çözmek için daha olumlu bir yaklaşım sağlayabilir.

 

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir